کد مطلب:59804 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:171

فرزندان علی











در اینجا به ذكر فرزندان امیرمؤ منان علی (علیه السلام) و تعداد آنان و نامهای آنها می پردازیم و به مختصری از امور مربوط به آنان اشاره می نماییم. امام علی (علیه السلام) دارای 27 فرزند پسر و دختر بود:

1 امام حسن (علیه السلام).

2 امام حسین (علیه السلام).

3 زینب كبری سلامُ اللّه عَلَیها.

4 زینب صغری كه كنیه اش «ام كلثوم» بود.

«مادر این چهار فرزند، حضرت فاطمه بتول ، سرور زنان دو جهان ، دختر سید رسولان و خاتم پیامبران ، محمّد (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) است».

5 محمّد (معروف به محمّد حَنَفیّه) كه كنیه اش ابوالقاسم بود، مادرش «خَوْله» دختر جعفر بن قیس الحنفیّه نام داشت.

6 و 7 عمر و رقیّه كه دوقلو بودند و مادرشان «ام حبیب» دختر ربیعه بود.

8 عباس.

9 جعفر.

10 عثمان.

11 عبداللّه.

«این چهار نفر در كربلا همراه برادرشان امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسیدند، مادرشان «اُمّالبنین» دختر حزام بن خالد بن جعفر بن دارم می باشد».

12 محمد اصغر كه كنیه اش ابوبكر بود.

13 عُبیداللّه (این دو فرزند نیز در كربلا همراه برادرشان امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسیدند، مادرشان «لیلی» دختر مسعود دارمی است).[1] .

14 یحیی كه مادرش «اسماء بنت عُمیس خثئمی» بود.

15 اُمّ الحسن.

16 رمله (مادر این دو «اُمّ سعید» دختر عُروة بن مسعود ثَقَفی بود).

17 نفیسه.

18 زینب صغری.

19 رقیه صغری.

20 اُمّ هانی.

21 ام الكرام.

22 جمانه كه كنیه اش اُمّ جعفر بود.

23 امامه.

24 اُمّ سلمه.

25 میمونه.

26 خدیجه.

27 فاطمه (این یازده نفر از مادران مختلف بودند).

حضرت فاطمه زهرا سلامُ اللّه عَلَیها بعد از پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) پسری سقط كرد كه رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) در آن وقت كه او در رحم مادر بود نامش را «محسن» گذاشت[2] ، بنابراین ، مطابق قول شیعه ، فرزندان امیرمؤ منان علی (علیه السلام) 28 نفر بودند، خداوند آگاهتر و حاكمتر است.







    1. بنابراین ، شش نفر از برادران امام حسین (علیه السلام) در كربلا به شهادت رسیده اند و با خود امام حسین (علیه السلام) هفت نفر از فرزندان علی (علیه السلام) در كربلا شهید شدند.
    2. این كودك ، بر اثر حمله منافقان به خانه حضرت علی (علیه السلام) و سوزاندن در، و فشار دادن آن ، و قرار گرفتن حضرت زهرا (س) در بین فشار در و دیوار، سقط شد (مترجم).